Zaloguj
Reklama

Ciężkie powikłania ogólne po nieprawidłowym stosowaniu miejscowym maści z glikokortykosterydami

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • J Pediatr Endocrinol Metab. 2007 Feb;20(2):219-25.

Adres www źródła:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Ciężkie powikłania ogólne po nieprawidłowym stosowaniu miejscowym maści z glikokortykosterydami
Fot. ojoimages
(5)

Opisano 3 dzieci, u których długotrwałe stosowanie silnych maści sterydowych na uszkodzoną skórę spowodowało powstanie jatrogennego zespołu Cushinga i supresji kory nadnerczy.

Miejscowe stosowanie maści z glikokortykosterydami jest relatywnie bezpieczną metodą leczenia zmian skórnych w pediatrii, ale zawsze należy pamiętać o możliwych powikłaniach wynikających z nadmiernego wchłaniania się sterydów przez skórę.

Takie przypadki opisano w cytowanej pracy, przedstawiającej 3 dzieci, u których długotrwałe stosowanie silnych maści sterydowych na uszkodzoną skórę spowodowało powstanie jatrogennego zespołu Cushinga i supresji kory nadnerczy. U jednego dziecka dodatkowo obserwowano rozwój steatohepatitis.

(5)
Reklama
Komentarze