Zaloguj
Reklama

Jak pomóc osobie we wstrząsie anafilaktycznym?

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Anafilaksja, symptomatologia i leczenie wstrząsu anafilaktycznego. Jerzy Kruszewski. Przewodnik Lekarza.

Jak pomóc osobie we wstrząsie anafilaktycznym?
Fot. ojoimages
(0)

Wstrząs anafilaktyczny to reakcja nadwrażliwości organizmu na dany czynnik np. użądlenie osy lub pszczoły.

Reklama

Najczęstsze objawy wstrząsu to: 

  • spadek ciśnienia tętniczego, przyspieszenie akcji serca,
  • zawroty i bóle głowy oraz utrata przytomności,
  • obrzęki skóry (pokrzywka, świąd itp.) oraz warg i języka,
  • duszność, suchy kaszel, wodnisty katar, chrypa,
  • nudności i biegunka,
  • pokrycie skóry potem.

Postępowanie w stanie zagrożenia wstrząsem obejmuje: 

  • pomiar ciśnienia tętniczego, 
  • ograniczenie penetracji czynnika wywołującego (opaska uciskowa),
  • zapewnienie pozycji leżącej i dostępu do żyły,
  • podanie adrenaliny (0,5 mg/ podskórnie lub domięśniowo),
  • ocena drożności dróg oddechowych.

Kiedy wystąpi pełnoobjawowy wstrząs anafilaktyczny powinno zacząć się od podania adrenaliny lub dożylnie uzupełnienie płynów i przebiegać według tzw. Schematu VIP:

  • V - zabezpieczenie i utrzymanie drożności dróg oddechowych, która umożliwia prawidłową wentylację i utlenowanie krwi.
  • I - stosowanie płynów w celu wypełnienia naczyń to podstawowa metoda leczenia rozwijającej się hipotonii i upośledzenia odwodowego krwi.
  • P – Utrzymanie ciśnienia tętniczego, czyli ułożenie chorego w pozycji leżącej z uniesionymi nogami.
Reklama
(0)
Komentarze