Zaloguj
Reklama

Ciężkie powikłania ogólne po nieprawidłowym stosowaniu miejscowym maści z glikokortykosterydami

Autorzy: Ozon A, Cetinkaya S, Alikasifoglu A, Gonc EN, Sen Y, Kandemir N.
Ciężkie powikłania ogólne po nieprawidłowym stosowaniu miejscowym maści z glikokortykosterydami
Fot. ojoimages
(5)

Opisano 3 dzieci, u których długotrwałe stosowanie silnych maści sterydowych na uszkodzoną skórę spowodowało powstanie jatrogennego zespołu Cushinga i supresji kory nadnerczy.

Reklama

Miejscowe stosowanie maści z glikokortykosterydami jest relatywnie bezpieczną metodą leczenia zmian skórnych w pediatrii, ale zawsze należy pamiętać o możliwych powikłaniach wynikających z nadmiernego wchłaniania się sterydów przez skórę.

Takie przypadki opisano w cytowanej pracy, przedstawiającej 3 dzieci, u których długotrwałe stosowanie silnych maści sterydowych na uszkodzoną skórę spowodowało powstanie jatrogennego zespołu Cushinga i supresji kory nadnerczy. U jednego dziecka dodatkowo obserwowano rozwój steatohepatitis.

Piśmiennictwo
Reklama
(5)
Komentarze