Zaloguj
Reklama

Alergia po zastosowaniu kosmetyków – kiedy niezbędna jest wizyta u lekarza?

Alergia po zastosowaniu kosmetyków – kiedy niezbędna jest wizyta u lekarza?
Fot. pantherstock
(0)

Nie tylko nowe kosmetyki mogą spowodować pojawienie się uczulenia. Wielokrotnie pacjenci zgłaszają, że kosmetyki, które stosują od wielu lat, nagle zaczęły ich uczulać. Co zrobić, jeśli zauważymy u siebie pierwsze objawy alergii?

Reklama

Alergia a składniki kosmetyków

Alergia jest stanem obronnym organizmu, który pojawia się po kontakcie z czynnikiem alergizującym – alergenem. Pierwszą odpowiedzią organizmu jest obrona, która może manifestować się np. poprzez pojawienie się wysypki, zmian skórnych czy nawet utrudnionego oddychania. Głównymi sprawcami uczulenia są składniki kosmetyków – Formaldehyd, SLS, Citronellol, Methyl heptine carbonate (Methyl 2-octynoate), Evernia prunastri, a nawet niektóre kompozycje zapachowe. Popularnymi „uczulaczami” są nawet składniki nawilżające, takie jak lanolina, która ma zapewniać gładkość skóry.
Listę 26 substancji, które uczulają najczęściej i których obecność w kosmetyku powinna znajdować się na etykiecie, rozpowszechniła Komisja Europejska, na której stronie można znaleźć wykaz wymienionych w rozporządzeniu substancji.

Objawy alergii

Do najczęściej występujących objawów, po zastosowaniu kosmetyków zalicza się :

  • pokrzywkę,
  • świąd,
  • suchość i szorstkość skóry,
  • pękanie skóry,
  • „ból” paznokci po zastosowaniu odżywek/lakierów,
  • napięcie skóry,
  • pojawienie się krostek, grudek, pęcherzyków, bąbli lub bąbelków.

Kiedy udać się do lekarza?

Jeśli po zastosowaniu kosmetyku zaobserwujesz świąd, pieczenie – najprościej przerwać stosowanie kosmetyku. Często sprawdzonym sposobem jest zastosowanie wapna w postaci gotowego do picia roztworu, który pozwoli na zniwelowanie objawów alergii. W przypadku, gdy jednak pojawią się bąble, uczucie silnego pieczenia, swędzenia lub nawet trudności z oddychaniem – nie czekaj. Silna reakcja alergiczna może być groźna dla życia! Przy trudnościach z oddychaniem niezwłocznie wzywaj pogotowie. W przypadku silnej reakcji alergicznej niezbędne będzie podanie leków odczulających!

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze