
Substancje zawarte w owocach i warzywach chronią przed rakiem.
Nadmierne wystawianie skóry na promieniowanie słoneczne i niestosowanie filtrów pochłaniających nadfiolet zwiększa ryzyko zachorowania na bardzo niebezpiecznego czerniaka złosliwego i inne formy raka skóry. Zbigniew Walaszek i współpracownicy z Centrum Nauki o Zdrowiu Uniwersytetu Teksańskiego w San Antonio poddali niedawno badaniom myszy laboratoryjne ze sztucznie wywołanymi ogniskami nowotworów dermatologicznych, którym podali w pożywieniu lub na skórę preparaty otrzymane z różnych surowców roślinnych.
Jak podano w lutowym numerze czasopisma „Cancer Prevention Research”, resweratrol (substancja znajdująca się w skórkach czerwonych winogron), kwas elagowy (składnik różnych jagód i orzechów włoskich) i D-cukrzan wapnia (występujący w wielu owocach i warzywach) okazały się ograniczać tempo wzrostu raka skóry. Ich chroniące oddziaływanie było w przypadku jednoczesnego ich stosowania silniejsze niż wtedy, gdy oddzielnie podawano je badanym gryzoniom.
Odkrycie to może zostać wykorzystane do produkcji suplementów diety i filtrów przeciwsłonecznych skuteczniej chroniących przed nowotworami dermatologicznymi. Badacze planują powtórzyć swoje badania na myszach z rakiem skóry wywołanym promieniowaniem nadfioletowym.
Nadmierne wystawianie skóry na promieniowanie słoneczne i niestosowanie filtrów pochłaniających nadfiolet zwiększa ryzyko zachorowania na bardzo niebezpiecznego czerniaka złosliwego i inne formy raka skóry. Zbigniew Walaszek i współpracownicy z Centrum Nauki o Zdrowiu Uniwersytetu Teksańskiego w San Antonio poddali niedawno badaniom myszy laboratoryjne ze sztucznie wywołanymi ogniskami nowotworów dermatologicznych, którym podali w pożywieniu lub na skórę preparaty otrzymane z różnych surowców roślinnych.
Jak podano w lutowym numerze czasopisma „Cancer Prevention Research”, resweratrol (substancja znajdująca się w skórkach czerwonych winogron), kwas elagowy (składnik różnych jagód i orzechów włoskich) i D-cukrzan wapnia (występujący w wielu owocach i warzywach) okazały się ograniczać tempo wzrostu raka skóry. Ich chroniące oddziaływanie było w przypadku jednoczesnego ich stosowania silniejsze niż wtedy, gdy oddzielnie podawano je badanym gryzoniom.
Odkrycie to może zostać wykorzystane do produkcji suplementów diety i filtrów przeciwsłonecznych skuteczniej chroniących przed nowotworami dermatologicznymi. Badacze planują powtórzyć swoje badania na myszach z rakiem skóry wywołanym promieniowaniem nadfioletowym.
Autor opracowania: Piotr Malik
Źródło tekstu: Cancer Prevention Research February 2010 3; 170
Adres www źródła: www.medicalnewstoday.com/
Tagi: nowotwory onkologia rak skóry czerniak złośliwy profilaktyka
Dodaj swój komentarz