Zaloguj
Reklama

Toksyczna nekroliza naskórka - objawy, diagnoza, leczenie

Toksyczna nekroliza naskórka - objawy, diagnoza, leczenie
Fot. medforum
(0)
Toksyczna nekroliza naskórka

Toksyczna nekroliza naskórka, nazywana jest inaczej zespołem Lyella (ang. toxic epidermal necrolysis) to schorzenie, które rozwija się u pacjenta na skutek zażywania niektórych leków. Choroba ta stanowi zagrożenie dla zdrowia oraz życia i obejmuje skórę oraz błony śluzowe. W toksycznej nekrolizie naskórka mamy do czynienia z widocznymi na skórze dużymi pęcherzami, rumieniem wielopostaciowym oraz martwicą. U osób chorych dochodzi do odrywania się oraz odpadania dużych ilości naskórka.

Lekami, które mogą przyczynić się do rozwoju tej choroby są między innymi: niesteroidowe leki przeciwzapalne, niektóre antybiotyki oraz leki przeciwpadaczkowe. W początkowym okresie ich zażywania u pacjenta nie są widoczne jakiekolwiek niepokojące objawy, pojawiają się one do około 6-ciu tygodni od rozpoczęcia przyjmowania leku.  Niestety objawy tej choroby są bardzo uciążliwe dla pacjenta i mają charakter nawrotowy. Choroba Lyella trwa do kilku tygodni a pacjent powinien przebywać na specjalistycznym oddziale ratunkowym.

Toksyczna nekroliza naskórka - Objawy i przebieg

Toksyczna nekroliza naskórka, inaczej zespół Lyella zaliczana jest do rzadko występujących chorób skóry oraz błon śluzowych. Dochodzi do niej na skutek kontaktu organizmu z tzw. czynnikiem wyzwalającym. Mogą nim być:

  • bakterie (Yersinia, Francisella, Mycoplasma pneumoniae, Mycobacterium tuberculosis
  • grzyby,
  • wirusy (wirus opryszczki (herpes simplex virus), wirus WZW typu B),
  • antybiotyki (penicyliny, tetracykliny, sulfonamidy, cefalosporyny, izoniazyd),
  • leki np. przeciwdrgawkowe.

U niektórych pacjentów objawy zespołu Lyella pojawiają się nawet po zażyciu paracetamolu czy przy zbyt długiej ekspozycji na słońce. Pierwsze objawy tej choroby nie pojawiają się przy pierwszym zażyciu danego leku, ale dopiero po upływie kilku dni a nawet tygodni.

W zespole Lyella dochodzi do uogólnionego złuszczania się naskórka. Na ciele chorego widoczne są duże oraz mniejsze pęcherze, które wypełnione są płynem. W momencie, gdy dochodzi do ich pękania, naskórek zaczyna oddzielać się od tkanek i odpada. Pacjent może w ten sposób stracić bardzo dużą powierzchnię naskórka (nawet do 90-95%).  Pęcherze nie tworzą się na owłosionych częściach ciała.

(0)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze